طرح مرامنامه و اساسنامۀ
سازمان کار افغانستان سازمان کار افغانستان

هموطن عزیز،                                                          

اینک طرح مرامنامه و اساسنامۀ (سازمان کار افغانستان) که در زیر آنرا بخوانش میگیرید،پیشکش میگردد.                                  

آزانجاییکه ما در آغازین گامهای تدوین این دو طرح قرار داریم، خواستیم طرحهای مانرا با شما درمیان گذاشته ، جهت درستی و غنامندی آن از نطریات نیک شما عزیزان بهره ور گردیم.              

تمنا داریم ،با ارایه نکات نظر اصلاحی و تکمیلی خویش باین نشانی:

feizullahalborz@hotmail.com

 بر امتنان ما افزوده ، محبت  فرمایید.                                    

از حسن همکاری تان پیشا پیش سپاسگذاریم.                           

               فیض الـاـه البرز  نمایندۀ اروپایی سازمان کار افغانستان

          

 

  بنام خداوند بخشایندۀ مهربان                 

 

       طرح مرامنامه   سازمان کار افغانستان            

 

 

کشور عزیز و پر افتحار ما افغانستان که تاریخ کهن وباستانی دارد در قلب آسیا موقعیت داشته و مرکز تقاطع فرهنگ ها وتمدن های متنوع و گوناگون بوده که نقش تاریخی و سازندۀ خودرا در امر ایجاد غنامندی و شگوفایی آن بطور بارز و موثر بجا گذاشته است.افغانستان از نظر موقعیت جیوپولیتکی همواره معبر کشور گشایان بوده و مهاجرتهای متداوم در امر ایجاد ،تشکیل و تکامل اجتماعی و غنامندی میراث مشترک تاریخی  وفرهنگی اقوام و باشنده گان این مرز و بوم تاثیرات عمیق داشته وبه آن پیچیده گی خاص بخشیده که در هم آمیختگی شیوه ها و ساختار های اجتماعی ،اقتصادی،فرهنگی،مذهبی، قومی، نژادی وزبانی را میتوان از نتایج آن بر شٌمرد.       

این سرزمین در دورۀ اوستا بنام آریانای بزرگ،بعد از قرن سوم میلادی بنام خراسان و از قرن نزدهم  بعد از زمامدای احمد شاه بابابنام افغانستان کبیر مسمی گردیده بود ، باشنده گان آن در تشکیل و ایجاد مدنیتها و فرهنگها وباروری و تداوم آنها بصورت فعال و بر جسته نقش عمده داشته اند.                                                        

افغانستان کنونی که پارچۀ از آریانای کهن،قسمتی از خراسان قدیم و بدنۀ از لوی افغانستان دیروز بوده ، باشنده گان پٌر افتخارش در تمدن و فر هنگ کهن  آن قلمرو سیاسی _تاریخی سهیم اند.                                                                     

تردیدی وجود ندارد که که افتخار به مدنیتهای قدیمی و الهام از آنها در تو سعۀ دوستی میانٍ مردمان که دارای اشتراکات تاریخی ئ فرهنگی اند ، انسانی بوده و به رشد فرهنگ ملی ما یاری میرساند.                                                                 

اما این کشور از لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی و داشتن منابع سرشار طبیعی همیشه دستخوش تجاوزات بیگانگان و استعمار گران و جهانگشایان قرار گرفته است.        

اما مردم قهرمان ، شجاع ،حماسه آفرین و پٌر غرور میهن ما با اتحاد وهمبستگی آهنین

در برابر نیروهای متجاوز و استعمارگر ایستاده گی نموده با فداکاری و قربانی از آزادی و استقلال ،تمامیت ارضی ،حاکمیت و نوامیس ملی قاطعانه دفاع نموده که کارنامه های شان به خط زرین ثبت اوراق تاریخ کشور ماست.                                           

در اوضاع و احوال کنونی که بحران عمیق سیاسی ،اجتماعی،اقتصادی و نظامی سراسر جامعه مارا فراگرفته  و تمام نیروهای سیاسی در افتراق ،پراگنده گی و تشتت فکری،سردر گمی و بی اعتمادی بسر میبرند، با تحلیل وارزیابی دقیق و همه جانبه از شرایط و اوضاع اقتصادی ،اجتماعی و سیاسی کنونی کشور ،شرایط منظقه و اوضاع جهانی انجام وظایف آتی را در برابر خود قرار داده و تحقق آنرا با اشتراک فعال و گسترده مردم وبا سهمگیری قاطبۀ نیروهای وطنپرست واقعی ضروری میپنداریم.البته متناسب با تغییر شرایط اهداف خویشرا تعدیل و تکامل خواهیم بخشید.                      

1_اسلام بمثابۀ دین مقدس مردم افغانستان بحیث ممثل وحدت ملی و عنصر مهم وحدت فکری ، جایگاه خاصی در جامعۀ اسلامی ما داشته و در سایۀ آن تمام اقوام وتمام افکار حق مساوی زیستن را دارند.                                                                   

2_ما خواهان افغانستان آزاد ، واحد، مستقل ،سربلند ،نیرومند و مترقی و لا یتجزا که همه ملیتها و اقوام خودرا در آیینۀ برادر ، برابر و مساوی الحقوق ببیند،میباشیم.

3_ما بحیث هدف غایی سازمان از یک حاکمیت وسیع البنیاد و فراگیر که بر بنیاد فدرالیزم استوار باشد ،حمایت میکنیم.ولی در لحظۀ حاضر و شرایط کنونی مبارزه در جهت تعدیل قانون اساسی جاری افغانستان ، انتخابی بودن والی ها ، ولسوال ها ،شاروال ها ، پارلمانی بودن نظام و انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری را وظیفۀ خود دانسته و در آن اشتراک فعال مینماییم.                                                  

3_ما طرفدار حمایت از ساختار اقتصادی چندین سیستمی کشور ،حراست از اشکال مختلف مالکیت اعم از دولتی ، کوپراتیفی و خصوصی میباشیم. در ضمن از اصول بازار آزاد در تمام اشکال و ابعاد آن و تسریع روند رشد و پیشرفت کشور که در مظابقت با منافع عمومی مردم باشد پشتیبانی میکنیم.                                       

4_ما جانبدار دموکراسی ، عدالت اجتماعی ،تامین حقوق عادلانۀ ملی ،تامین حقوق زنان،پلورالیزم سیاسی،انتخابات آزاد،دموکراتیک،سری و مستقیم همه مقامات از پایین تا بالا میباشیم.                                                                                   

5_دفاع از بیان آزاد ،مظبوعات ،رادیو و تلویزیون و تمام رسانه های گروهی را در مطابقت با منافع ملی و ظیفۀ خود میدانیم و از آن طرفداری و حمایت میکنیم.           

6_ ما طرفدار تر میم و احیای مکاتب ، ایجاد معارف متعادل و متوازن ملی و دموکراتیک و مترقی ، مراکز تحصیلات عالی مسلکی، ایحاد دانشگاه ها ، محو کامل بیسوادی و حفاظت از گنجینه های تاریخی و فرهنگی ، حمایت از فرهنگ و فرهنگیان کشور ، احیای مراکز صحی ، رساندن کمک های همه جانبه به دهقانان و مالداران ،  تاسیس دستگاه های برق آبی ، حرارتی ،استفاده از گاز طبیعی ، ایجاد شبکه های آب آشامیدنی، تشویق و پشتیبانی از تجارت آزاد و تاجران و حمایت از کارگران و صنایع دستی ، احیا و باز سازی راه های جدید و احیای ترانسپورت زمینی و هوایی و ایجاد راه آهن و استخراج معادن دولتی میباشیم.                                                 

7_میکانیزه ساختن سیستم زراعت ، حفر کانالها ، اعمار بند ها ، توزیع تخمهای اصلاح شدۀ بذری ،استعمال کود کیمیاوی ، احیا و توسعۀ جنگلات،ایجاد و توسعۀ چراگاه ها ،ایجاد کوپراتیفهای دهقانی و کمک به مالداران و ایجاد فارمهای تحقیقاتی ، زراعتی و حیوانی را از وظایف مهم خود میدانیم.                                           

8_ما طرفدار روابط و مناسبات نیک ، حسن همجواری با همسایگان و سایر ملل جهان صرف نظر از نظام های سیاسی شان بوده و مخالف جدی صدور انقلاب ،صدور اسلحه و باند های خرابکار ودهشت افگن و مواد مخدره هستیم.                                  

9_ ما از حل معضلۀ خط دیورند حمایت میکنیم.                                             

10_ما هر گونه وابستگی سیاسی ، اقتصادی ، نظامی و فرهنگی با کشور هاو قدرتهای خارجی را مردود میدانیم.                                                                       

11_ما از مساعدتهای کشور های جهان صرف نظر از رژیمهای سیاسی شان در امر باز سازی ،نو سازی و اعمار افغانستان نوین استقبال میکنیم.                             

12_ ما به اعلامیۀ جهانی حقوق بشر و میثاق های بین المللی خودرا پابند میدانیم و در عمل از آن جانبداری میکنیم.                                                                   

بخاطر تحقق این امر مقدس میبایست همه احزاب ، سازمانها ، تنظیم های سیاسی ،شخصیتهای  ملی و اجتماعی ،مذهبی و مستقل با کنار گذاشتن تعلقات تنگ نظرانۀ ایدیولوژیک سیاسی و ارتباطات سازمانی و منافع تنگ نظرانۀ قومی  و بخاطر دفاع از آزادی ، استقلال ، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و ایجاد جامعۀ مرفه و دموکراتیک و مترقی در یک صف واحد و فشرده گرد هم آمده ووظایف و رسالت تاریخی ، ملی و اسلامی شان را در قبال افغانستان انجام دهند.                                               

دست ما همیشه بسوی نیروها و میهن پرستان واقعی ،آگاه ، بیدار ،پیشرو و اصیل برای اتحاد دراز و آغوش ما برای هم اندیشان مبارز بخاطر وحدت باز و گشوده میباشد .

به پیش در راه همبستگی پایدار وطنپرستان وترقی طلبان افغانستان .

                                                                      سنبلۀ 1387  


January 4th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات